Formerna


Målsättning

Kunna benämna och känna igen de olika formerna cirkel, kvadrat, triangel och rektangel.
Hitta lika form
Jämföra och benämna storlek, färg och form.
Känna igen formerna såväl två som tre-dimensionellt.
Upptäcka former i det dagliga.
Uppleva form på flera olika sätt; med ögat, handen, hela kroppen.

 

För att nå dessa mål har vi:

Lärt oss Sången om formerna
Lekt leken: Häxan bräker, endast i (ex) triangel är du säker!!
Byggt med former i papper
Skapat former av vår kropp och händer
Genom samarbete i grupp gjort formerna av våra kroppar
Ritat formerna och färglagt
Gymnastik med formerna
Hängt upp kub, klot, pyramid vid matbordet
Letat och jämför former i olika situationer och miljöer

I anslutning till arbetet med former kommer vi också att bygga med återvinningsmaterial både enskilt och i grupp.

Nu har vi börjat bygga "Lekhuset " av mjölkkartonger

Utdrag ur Läroplanens mål 2011

  • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

Sången om formerna  (mel. Gubben Noak)

Gumman Cirkel, gumman Cirkel
Hon är glad och rund.
Hon kan bullar baka
Tårta, sockerkaka
Vi får smaka vi får smaka
Om en liten stund

Kalle Kvadrat, Kalle Kvadrat
Är så stark och stor
När han kom till stugan
Ropa han på frugan
Koka kaffe, koka kaffe
Bjud mig kära mor.

Ronny Rektangel, Ronny Rektangel
Är en stilig man
När han kom till stugan
Och den söta frugan
Fick han kaka som han smaka
Den var god, sa han.

Barnen Triangel, Barnen Triangel
Är ett roligt gäng
Kilar runt i staden
Hela långa dagen
Men på kvällen, men på kvällen
Sover de i säng

Bokmärk permalänk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *